Close

VALERIANA  Principalele substanțe active sunt: ulei volatil, acid izovalerianic și acid valerianic, alcaloizi (catinină, alfa-metil-pirilcetonă, valerianonă). Preparatele din rizom (ceai, tinctură, extract uscat), administrate intern și extern (băi), sunt indicate în stări de agitație, tulburări ale somnului și aritmii cardiace de natură nervoasă. https://ro.wikipedia.org/wiki/Valeriana

Valeriana este o planta perena cu flori albe sau roz care infloreste la inceputul verii in majoritatea climatelor din emisfera nordica. Radacina de valeriana contine uleiuri volatile, inclusiv acizi valerianici care sunt responsabili pentru efectul calmant al plantei.  Valoarea terapeutica a plantei se datoreaza compozitiei ei complexe.

  • Altfel spus, 100 de grame de radacina uscata pisata de valeriana contine:
  • Alcaloizi – Cu rol analgezic si antibacterian;
  • Izovaleramida – Cu proprietati sedative si anxiolitice;
  • Acid gama-aminobutiric – Reduce excitabilitatea de la nivelul sistemului nervos;
  • Acidul izovaleric – Are rol anticonvulsiv;
  • Acid salicilic – are efect antimicrobian puternic, ajuta in lupta impotriva microorganismelor care dauneaza corpului uman;
  • Acid cafeic – are capacitatea de a incetini stresul oxidantiv din organism, luptand totodata cu radicalii liberi din mediul extern;
  • Flavonoizi;
  • Tanini;
  • Vitamine (A, B1, B2, B6, B9, C, E, K);
  • Minerale (fier, fosfor, calciu, magneziu, potasiu);
  • Acizi grasi esentiali Omega 3;

Care sunt beneficiile valerianei?

Dupa cum am prezentat anterior continutul complex de substante, vitamine si minerale ale valerianei, aceasta planta are multiple beneficii pentru organismul uman. 

Combate insomnia

Unul dintre beneficiile principale ale valerianei recunoscut inca din Antichitate este combaterea insomniei. Potrivit studiilor, valeriana reduce timpul necesar pentru a adormi si imbunatateste calitatea somnului. Un studiu iese in evidenta prin rezultatele remarcabile. Din totalul voluntarilor care au consumat valeriana, 44% au spus ca au avut un somn perfect iar 89% au spus ca au dormit mult mai bine. Niciun participant nu a raportat efecte secundare.

Reduce anxietatea

Cercetatorii au descoperit ca valeriana stimuleaza productia de acid aminobutiric. Acesta este responsabil pentru reglarea activitatii celulelor nervoase si reducerea anxietatii. Mai mult, acidul valerianic si valerenolul din radacinile plantei au proprietati anti-anxietate. 

Regleaza tensiunea arteriala

Radacina de valeriana contine izovaleriamida, o substanta care reduce hipertensiunea arteriala. O tensiune arteriala peste pragul normal creste riscul de atac vascular cerebral si de atac de cord. Iar preparatele din aceasta planta ajuta la curatarea arterelor si la reglarea proceselor din cadrul sistemului circulator.

Reduce stresul

Prin stimularea productiei de acid aminobutiric din creier, valeriana reduce din stresul resimtit in perioadele aglomerate de proiecte. Mai mult, studiile spun ca valeriana mentine serotonina (un microtransmitator care regleaza starea de spirit) la un nivel normal. Astfel spus, valeriana ajuta la reglarea activitatii hormonului fericirii.

Reduce simptomele tulburarii bipolare

Majoritatea persoanelor cu tulburare bipolara sufera si de anxietate si insomnie. Cercetatorii au aratat ca valeriana reduce aceste doua simptome la persoanele cu sindrom bipolar. Bolnavii au, astfel, o stare generala de sanatate mult mai buna si se pot concentra mai bine pe familie si relatiile cu cei din jur.

Trateaza indigestia

Antioxidantii continuti in valeriana au reale beneficii in afectiunile usoare ale tractului digestiv de la dureri de stomac la constipatie, balonare si indigestie. Consumul de ceai de valeriana normalizeaza functia intestinala si reduce disconfortul resimtit. In plus, planta are un real beneficiu in curele de slabire, cu precadere in cazul persoanelor care se confrunta cu foame emotionala. Mirosul si gustul ceaiului de valeriana actioneaza sinergic si inhiba instantaneu pofta de mancare si calmeaza starile emotionale.

Reduce migrenele

Cumularea proprietatilor sedative, antiinflamatoare si reglatoare ale tensiunii arteriale ale valerianei ajuta la reducerea migrenelor si calmarea tensiunilor de la nivelul capului. In plus, planta administrata ca pudra uscata dimineata se recomanda pentru fi consumata si in perioadele stresante in care ai de memorat o cantitate mare de informatii. Studiile spun ca ceaiul de valeriana creste puterea de concentrare, retentia si memoria.

Trateaza sindromul obsesiv compulsiv

Sindromul obsesiv compulsiv, desi nu este periculos in sine, poate avea un impact negativ asupra calitatii vietii. Un studiu din 2011 a demonstrat ca administrarea de valeriana pe o perioada de cel putin opt saptamani este suficienta pentru a ameliora simptomele bolii. Mai mult, nu au existat efecte adverse.

Ce rol are valeriana pentru organismul uman?

Dupa cum se poate observa, Valeriana protejeaza organismul nu doar in interior, ci si la exterior. Aplicata sub forma de ulei esential, cataplasma, lotiuni, creme, valeriana are proprietati antibacteriene care vindeca diverse probleme ale tenului si contine acizi grasi esentiali care hranesc pielea in profunzime, incetinind procesul de aparitie a ridurilor. De asemenea, pentru a trata intepaturile de albine poti amesteca 1-2 picaturi de ulei de valeriana cu o lingurita de ulei de cocos. In cateva minute va disparea senzatia de mancarime.

In plus, valeriana se poate consuma sub forma de ceai, capsule si extracte lichide. Tratamentul pe baza de valeriana trebuie urmat timp de cel putin 4 saptamani, deoarece efectele pozitive se vad in timp in cazul persoanelor care sufera de tulburari de somn, atacuri de panica, anxietate. Pastilele, ceaiurile si picaturile orale pe baza de valeriana ajuta la reglarea tulburarilor de somn si la reducerea stresului. Acestea au un efect calmant asupra organismului si reduc starile de anxietate.

Cum se administreaza corect si care sunt reactiile adverse?

In general, valeriana este una dintre cele mai sigure plante din medicina naturista. Dar asta daca nu abuzam de efectele ei terapeutice. Efectele adverse apar mai ales atunci cand se depaseste doza recomandata. Cele mai comune efecte adverse sunt durerile de cap, senzatia de ameteala, durerile de stomac sau starea de agitatie si anxietate. In plus, este bine de stiut ca valeriana da senzatia de somnolenta; astfel, nu este recomandata spre consum inainte de a conduce masina sau de a realiza activitati care necesita atentie.